KONTAKT: kristina@psykologforeningen.no
Økt fagetisk bevissthet oppnås bedre ved refleksjon enn ved dom.
KONTAKT: knut.dalen@nevropsykolog.no
Hvordan Fagetisk råd vurderer klagesaker i dagens modell, blir en godt bevart hemmelighet for klager og samfunnet for øvrig.
KONTAKT: mette.ekenes.garmannslund@helse-bergen.no
Den nye ordningen kan redusere muligheten for strategisk bruk, og tydeligere kommunisere klageprosessens formål.
KONTAKT: pagron50@gmail.com
Fagetisk råd forsvarer en meningsløs klageprosess som ikke bidrar til læring.
Alle klager kan i prinsippet behandles når poenget med klageprosessen er fagetisk refleksjon.
Det oppleves lite anerkjennende for klager at nær sagt enhver klage til Fagetisk råd leder til innkalling og reflekterende samtale.
Fagetisk råd gav ikkje Grøndahl hjelp til å identifisere relevante etiske tema og problemstillingar.
Målet med Fagetisk råds klagebehandling er å fremme refleksjon og læring. Psykologers medvirkning i prosessen er både en forpliktelse og et medlemsgode.
Fagetisk råd presset frem fagetisk refleksjon uten at det var klart hvilken fagetisk retningslinje som var brutt.