Krister W. Fjermestad, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo
KONTAKT: krister.fjermestad@psykologi.uio.no
Ingvild Anthonisen, Oslo Pedagogisk-psykologisk tjeneste
Bente Storm Mowatt Haugland, Institutt for klinisk psykologi, Universitetet i Bergen
Arne Kodal, BUP Ytrebygda, Helse Bergen
Jon Fauskanger Bjåstad, Norwegian Research Centre AS (NORCE) og Stavanger Universitetssykehus
Gro Janne Wergeland, Barne og ungdomspsykiatrisk poliklinikk Åsane, Helse Bergen
Publisert:
1. oktober 2020
Vi må vite hva som gjør at barn og unge er fornøyde med behandlingen de får. Og vi må vite hva som gjør at foreldre er fornøyde, da de har en avgjørende rolle for om barnet får tilgang til behandling.
Fedre deltar sjeldnere enn mødre i behandling av barn og unge med angst. Hvorfor? Vi fant at fedre deltok i større grad i utredning og timer med psykoedukasjon enn i behandlingstimer. Ingen av de øvrige faktorene vi undersøkte, var imidlertid signifikant relatert til fedrenes deltagelse.
Ståle Pallesen, Institutt for samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen
KONTAKT: staale.pallesen@psysp.uib.no
Publisert:
7. februar 2012
Barn og unge sover mindre i dag enn tidligere, noe som kan gi følger for helsen. Denne litteraturgjennomgangen viser at kortere søvnlengde er forbundet med økt risiko for psykiske vansker hos barn.
Mange barn og unge med Asperger-syndrom og høytfungerende autisme har komorbide lidelser. Tilrettelagt kognitiv atferdsterapi har vist lovende resultater for denne gruppen, spesielt ved angstlidelser og som en del av trening i sosiale ferdigheter.
Simon-Peter Neumer, Regionsenter for barn og unges psykiske helse, Helseregion Øst og Sør (RBUP)
KONTAKT: simon-peter.neumer@r-bup.no
Kristin D. Martinsen
Martina Gere
Marianne A. Villabø
KONTAKT: simon-peter.neumer@r-bup.no
Publisert:
5. januar 2011
Kognitiv-atferdsterapeutisk behandling av angstlidelser hos barn og ungdom har god forskningsevidens fra universitetsklinikker, men blir sjelden anvendt i klinisk praksis. Bedre opplæring kan gi økt og mer fleksibel bruk av programmene.
Birgit Svendsen, Psykologisk institutt, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
KONTAKT: birgit.svendsen@svt.ntnu.no
Roger Hagen
Publisert:
5. juni 2010
Studentterapeuter på profesjonsstudiet ved NTNU og Universitetet i Bergen er bekymret for å mangle faglige kunnskaper og for å få negativ tilbakemelding fra veileder og medstudenter. Vår studie tyder på at bekymringene manifesterer seg ulikt i løpet av studieforløpet.