Tidsskrift for Norsk psykologforening
sjefredaktør
Katharine Cecilia Williams
katharine@psykologtidsskriftet.noUtgiver
Norsk psykologforening
ISSN 0332-6470 (print)
ISSN 2703-9528 (web)
Vi trenger mer av den psykologien som forstår mennesket som innvevd i sin kontekst – uten å redusere det til indre prosesser eller ytre forhold.
ISSN 0332-6470 (print)
ISSN 2703-9528 (web)
Psykologisk kunnskap i finansbransjen
Hei Salman Türken- takk for et godt og viktig innlegg! Siden du nevner «psykologisk førstehjelp til bankkunder»- antar jeg at du sikter til prosjektet vårt i Reynd AS, og har behov for å oppklare at vi hverken driver med psykologisk førstehjelp eller psykologiserer gjeldsproblemer. Derimot lærer vi opp representanter for systemet (banken) i hvordan skape rammer og rutiner som kan forebygge, håndtere eller dempe konsekvensene av at personer i en sårbar fase pådrar seg betalingsvansker som følge av gjeld (gjeld er jo noe de fleste voksne mennesker har i Norge uten at de blir syke av det). Vi jobber også aktivt med å utfordre finansnæringen, offentlig forvaltning og politikere når det kommer til faktorer som øker risikoen for økonomiske kriser og utenforskap. Som feks brå renteheving, pågående reklame for kredittløsninger, uoversiktlige betalingsløsninger og økonomiske fordeler som bare gavner dem med mye penger fra før. En kan selvsagt ønske seg et samfunn uten lånevirksomhet med renter, men det kan ikke være et argument mot å bedre praksisen vi har i dag. Når psykologer anvender faget i en finansiell kontekst - opp mot systemene som legger rammene - og med mål om bedre og mer likeverdige tjenester for befolkningen, mener jeg det er langt unna fenomenet psykologisering.