Du er her
Minneprisvinnere gjennom tidene
Fra statutter for minneprisen
Professor Bjørn Christiansens minnepris har blitt utdelt årlig siden 1989 som en anerkjennelse for et betydningsfullt faglig bidrag publisert i Tidsskrift for Norsk psykologforenings sist forutgående årgang.
Bare arbeider som er publisert i tidsskriftets ordinære numre kan komme i betraktning. Minneprisen kan tildeles for arbeider av teoretisk, metodisk eller faglig substansiell art. Det kan like gjerne dreie seg om arbeid innenfor et allerede etablert fagområde som et arbeid innenfor et område under oppbygging. Arbeider som antas å kunne bidra til positiv synliggjøring og/eller videreutvikling av psykologprofesjonen skal i særlig grad komme i betraktning. Det må stilles strenge krav til arbeidets komposisjon, språklige utforming og faglig stringens.
Minneprisvinnere gjennom tidene
2023: Andreas Høstmælingen
Behandlingsmetoders rolle i evidensbasert psykologisk praksis
2022: June Lystad, Eline Borger Rognli, Ellen Ånestad Moen, Øystein Spjelkavik og Hanne Lorimer Aamodt
Arbeidsrettet behandling ved alvorlig psykisk lidelser i spesialisthelsetjenesten
2021: Siri S. Helland, Kristian Rongstad, John Kjøbli, Anneli Mellblom og Agathe Backer-Grøndahl
Psykologer i kommunen: kartlegging av tjenester for barn og unge med psykiske vansker
2020: Janne Øen Hansen, Tonje Ada Brandser og Jens C. Thimm
2019: Sandra Ekelund Eidhammer, Håkon Larsen Jahr, Ines Blix og Tine Jensen
Traumefokusert kognitiv atferdsterapi for barn og ungdom med PTSD og kompleks PTSD
2018: Kristoffer Høiland
The Good Lives Model i behandling av personer dømt for seksuelle lovbrudd
2017: Marit Råbu og Hanne Haavind
«Hvor langt kom vi?» – Felles utforskning av bedring i siste fase av psykoterapi
og
Tomas Formo Langkaas, Sverre Urnes Johnson, Kjersti Stenshorne, Cecilie Collin-Tiller og KariAnne R. Vrabel
2016: Hallvard Føllesdal
Er emosjonell intelligens viktig i arbeidslivet?
2015: Knut-Petter Sætre Langlo og Ragna Erdal-Aase
Testing av tegnspråklige døve med California verbal learning test-II
2014: Aina Osvold
«Jeg er som vanlig» – Barns fortellinger om ADHD
2013: Audhild Sinnes
Sexbasert menneskehandel med kvinner – et frigjøringspsykologisk perspektiv
2012: Iris M. Steine, Anne Marita Milde, Bjørn Bjorvatn, Janne Grønli, Inger Hilde Nordhus, Jelena Mrdalj og Ståle Pallesen
Forekomsten av seksuelle overgrep i et representativt befolkningsutvalg i Norge
2011: Hanne Cecilie Braarud og Dag Øystein Nordanger
Kompleks traumatisering hos barn: En utviklingspsykologisk forståelse
2010: Henning Bang og Thomas Nesset Midelfart
Dialog og effektivitet i ledergrupper
2009: Torkil Berge og Lars Dehli
Kognitiv terapi ved kronisk utmattelsessyndrom/ME
2008: Nils Inge Landrø og Stein Andersson
Nevropsykologiske aspekter ved stemningslidelser
2007: Trude Reinfjell, Trond H. Diseth og Arne Vikan
Barn og kreft: Barns tilpasning til og forståelse av alvorlig sykdom
2006: Hanne Haavind
Midt i tredje akt? Fedres deltakelse i det omsorgsfulle foreldreskap
2005: Roar Solholm, Elisabeth Askeland, Terje Christiansen og Mona Duckert
Parent Management Training – Oregon-modellen: Teori, behandlingsprogram og implementering i Norge
2004: Kim Larsen
Anna O. – en analyse av psykoanalysens historiefremstilling i lys av nyere materiale
2003: Annika Melinder og Svein Magnussen
Barn som vitner: En gjennomgang av nyere forskning
2002: Jarle Eid og Bjørn Helge Johnsen
Diagnosen akutt stresslidelse og forebygging av posttraumatisk stresslidelse
2001: Halvor Kjølstad
2000: Marte Nilsson og Helene Trana
Fra opplevd dilemma til mulige løsninger i terapeutiske samtaler med barn og deres foreldre
1999: Tor-Johan Ekeland
Evidensbasert behandling: kvalitetssikring eller instrumentalistisk mistak
1998: Kjersti Wogn-Henriksen
Går det an å kommunisere med mennesker med aldersdemens?
1997: Ivar Reinvang
Klinisk Nevropsykologi: status og utfordringer
1996: Atle Dyregrov og Magne Raundalen
Sorg hos barn
Del I: Kort – og langtidsreaksjoner
1995: Nora Sveaass og Helen Johnsen Christie
Psykologi i en verden i forandring
1994: Ole David Brask
1993: Elisabeth Backe-Hansen
En utdyping av «barnets beste» som standard i barnevernssaker
1992: Ellen Hartmann
1991: Michael Helge Rønnestad og Thomas M. Skovholt
En modell for profesjonell utvikling og stagnasjon hos terapeuter og rådgivere
1990: Halldis Leira
Fra tabuisert traume til anerkjennelse og erkjennelse.
Del I – Om arbeid med barn som har erfart vold i familien
Del II – En modell for intervensjon med barn og unge som har erfart vold i familien
1989: Nils Eide-Midtsand
Tre kommunikasjonsnivåer hos barn i psykoterapi
Merknad. Artikkel ble oppdatert 06.12.23 med «Mer om vinneren» for 2003-2022
Kommenter denne artikkelen