Vitenskapelig artikkel
Vitenskapelige artikler som publiseres hos oss, gjennomgår en grundig redaksjonell prosess med fagfellevurderinger. Psykologtidsskriftet er et godkjent nivå 1-tidsskrift .
En vitenskapelig artikkel skal gi et originalt kunnskapsbidrag til fagfeltet. Artikkelen skal ha en tydelig formulert problemstilling, og metoden som er benyttet, skal evne å svare ut problemstillingen. I artikkelen skal forfatter presentere et empirisk resonnement som gjør det mulig for leseren å sette seg inn i forskningsprosessen. Så langt det er mulig, ber vi om at implikasjoner eller potensielle implikasjoner for praksis er nevnt i sammendraget (abstract) og diskusjonen. Se for øvrig Mål og fokus (Aims and Scope) for Tidsskrift for Norsk psykologforening for en beskrivelse av våre redaksjonelle prioriteringer.
Vi ønsker et stort mangfold av tekster velkommen og er interessert i bidrag fra alle områder der psykologer utøver faget sitt, inkludert f.eks. organisasjons-, samfunns- og helsepsykologi, forskningspraksis og fra testfeltet.
Les forfatterinstruksjonene nøye før innsending. Redaksjonen vurderer bare ferdigstilte manuskript.
Vi vurderer artikler som er skrevet på engelsk, les mer om publisering på engelsk her .
Artiklene skal ikke overstige 28 000 tegn (ca. 4200 ord), inkludert mellomrom, sammendrag, referanser og tabeller.
Unntaket er teoretiske og kvalitative artikler, hvor tekstomfanget ikke skal overstige 40 000 tegn (ca. 6000 ord).
En fagbulletin har maksimal lengde 15 000 tegn (ca. 2200 ord), inkludert mellomrom og referanser.
Fra 1. juni 2023 skal manus sendes inn til ScholarOne manuskriptsentral.
Se egen veiledning for innsending av manus i Scholar One.
Plagiatsjekk
Alle innsendte manuskripter blir sjekket for mulig plagiering. Psykologtidsskriftet bruker iThenticate, som er et system for plagieringskontroll.
Oppsett for ulike artikkelsjangere
Som hovedregel skal artikler følge IMRAD-strukturen , med unntak av kasusstudier og teoretiske artikler, som kan ha en friere form.
Introduksjon : Her beskrives formålet med studien, en gjennomgang av eksisterende litteratur og en tydelig formulert problemstilling, eller av hypotesene som skal utforskes.
Metode : Avsnittet skal inneholde en fullstendig redegjørelse av stegene i forskningsprosessen, av verktøy som er benyttet, og av prosedyrene som er fulgt. Redegjørelsen skal gi et tilstrekkelig grunnlag for replikasjon.
Resultat : Her skal dataene analyseres og hovedfunnene rapporteres.
Diskusjon : Avsnittet skal inneholde en kort oppsummering av de mest sentrale funnene, tolkning av funnene, analyse av metodesvakheter og redegjørelse av mulige implikasjoner.
Vitenskapelige artikler kan imidlertid struktureres på ulike måter, men det er noen prinsipper som alltid skal følges.
Hvis studien sorterer under helseforskning, skal den ha en etisk forhåndsgodkjenning fra Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk, REK , som må spesifiseres i manuskriptets metodedel. Forfattere er forpliktet til å ivareta informantenes personvern og følge gjeldende retningslinjer for datatilgjengelighet . Vi oppfordrer forfattere til å anvende APA 7 sine retningslinjer for rapportering; se Journal Article Reporting Standards (JARS) .
Tidsskrift for Norsk psykologforening følger prinsippene som er beskrevet i APA 7 når det gjelder strukturering av vitenskapelige artikler. Herunder gjelder at vi følger prinsipper for etisk publiseringspraksis, som innebærer at vi vektlegger at forfatter:
bestreber seg på å gjengi annen forskning korrekt og nøyaktig
bidrar til at informanters rettigheter og verdighet beskyttes
verner om opphavers rettigheter til eget åndsverk ved å følge gjeldende siteringsregler og sikre at nødvendige tillatelser til gjengivelser foreligger når påkrevd
bruker inkluderende språk (se f.eks. Inclusive Language Guidelines og Arbeids- og inkluderingsdepartementets Et inkluderende språk .)
Fagbulletin
Tilsvarer det man internasjonalt kaller «brief report», og formatet kan brukes for alle de ulike artikkelsjangerne våre.
Originalartikler
Originalartikler er artikler som rapporterer kvantitative eller kvalitative originaldata.
Evidensbasert psykologisk praksis
Artikler i sjangeren evidensbasert psykologisk praksis (EBPP) skal gi leseren tilgang på psykologfaglige resonnementer som viser frem bruken av forskning innenfor et psykologfaglig område.
Artiklene skal synliggjøre psykologfaglig arbeid med en spesifikk problemstilling i lys av søylene i prinsipperklæringen om evidensbasert psykologisk praksis (best tilgjengelig forskning / klinisk ekspertise / pasientens kontekst).
Arbeidet må ta utgangspunkt i problemstillinger som oppstår i praksis, oftest i en klinisk populasjon. For annen praksis, som samfunns-, organisasjons- eller helsepsykologi, kan det være aktuelt å presentere f.eks. gjennomføring av forebyggingsarbeid i en kommune, eller belyse balansering av rolleutfordringer i konsulentarbeid i en organisasjon.
Førsteforfatter må være psykolog.
Gi en presentasjon av forskningsgrunnlaget og/eller litteraturen arbeidet baserer seg på. Ofte vil presentasjonen omfatte en litteraturgjennomgang.
I utgangspunktet er ikke et systematisk litteratursøk nødvendig, men du må redegjøre for forskningslitteraturen du baserer tilnærmingen på. Leseren må få en oversiktlig og utvidet begrunnelse for valg av litteratur, og fremgangsmåten du har brukt for å finne den.
Vær tydelig på begrensninger og kunnskapshull i forskningen du beskriver.
Avhengig av problemstillingen kan det være nødvendig at du redegjør for modell/teoretisk fundament som arbeidet baseres på. Hvis du beskriver den teoretiske forankringen for din tilnærming, må du være presis. Samtidig er det viktig at det primært er dine psykologfaglige drøftinger og analyser som trenger gjennom. Leseren vil heller lære hvordan du har tolket modellen og bruker den, enn å lese om den originale modellen. Husk at leseren er psykolog, det er ikke nødvendig å redegjøre for grunnleggende teori.
Testartikler
Testartikler kan ta ulike former, alt fra en valideringsstudie av en norsk oversettelse av et testverktøy til en gjennomgang av testadministrasjon eller skåringspraksiser. For artikler som er av kvantitativ karakter, skal samme struktur som for andre kvantitative studier benyttes.
Nyttige kilder:
EFPA har utgitt retningslinjer for testutvikling, som kan være lurt å gjøre seg kjent med hvis du skriver en kvantitativ testartikkel: https://mlp.fi/wp-content/uploads/2020/09/4.-DISC-EFPA_TestReviewModel2020_Report.pdf
Beskrivelse av gjeldende internasjonale retningslinjer for testbruk: https://www.psykologforeningen.no/medlem/testbruk/oppdaterte-retningslinjer-for-testbruk
Kasusstudier
I kasusstudier rapporterer forskeren om analyser eller observasjoner som er innhentet gjennom et nært arbeid med et individ, et miljø eller en organisasjon. Kasusstudier har som formål å illustrere sakskompleks, illustrere ulike måter å løse problemer på eller danne grunnlaget for hypoteser. Slike artikler kan struktureres tematisk eller kronologisk og blir gjerne skrevet på en reflekterende måte i jeg-form.
Oversiktsartikler
Oversiktsartikler er litteraturgjennomganger («reviews») eller metaanalyser. Metaanalyser kan være kvantitative eller kvalitative (metasyntese, metaetnografi, metametode, kritisk fortolkende syntese). Litteraturgjennomganger kan være systematiske, narrative (se f.eks. https://researchintegrityjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s41073-019-0064-8 ) eller omfattende oppsummeringer (« scoping reviews »). Hvis du skriver en metaanalyse, skal studier som inngår i selve analysen, merkes i referanselisten med en asterisk (*) i tråd med APA 7. Dette for å skille analysene som er inkludert i metaanalysen, fra øvrige referanser i artikkelen. Systematiske litteraturgjennomganger og metaanalyser skal gjennomføres i henhold til PRISMA-retningslinjene .
Teoretisk artikkel
En teoretisk artikkel kaster nytt lys over eksisterende kunnskap ved at forfatterne drøfter/analyserer teorier, modeller, foreliggende empiri eller begrepsforståelser. Analysen kan brukes som grunnlag for utvikling av nye hypoteser eller teorier innenfor det aktuelle feltet. Originalitet i analysen, balanse i argumentasjonen, etterprøvbarhet av påstander, logisk oppbygning av argumentasjonen og presisjon i begrepsbruken står sentralt i kvalitetsvurderingen av denne typen artikler.
Sjekkliste for innsending
Norsk og engelsk tittel (maks. 12 ord)
Stikktittel (maks. 50 tegn inkl. mellomrom og tegnsetting)
Engelsk abstract og norsk sammendrag må medfølge manuskriptet (maks 200 ord). Innholdet i engelsk abstract og norsk sammendrag skal være identisk.
Manuskriptet skal sendes inn i Word-format.
Antall vedlegg (figur og tabell) bør ikke overstige 3.
Sørg for å laste opp signert interessekonfliktskjema .
Følgebrev skal medfølge i innsendelsen.
Legg inn minst 3 og maksimalt 5 keywords på engelsk. Søk kan gjøres her .
Alle forfatternes navn og e-postadresser skal legges inn, samt angivelse av kontaktforfatter og presisering av førsteforfatter.
Navn, arbeidssted og e-postadresse til minst tre fagfeller
Informasjon om økonomisk støtte og støtteinstans
Informasjon om etisk forhåndsgodkjennelse (der aktuelt)
Ha klart antall figurer og tabeller, samt manuskriptets tekstomfang (antall tegn/ord)
Referansene skal være i tråd med APA 7 , og skal gjengis på norsk. Husk å sjekke at alle DOI-lenker er aktive.
Du må enten kunne erklære at manuskriptet ikke har vært sendt inn noe sted tidligere, eller oppgi ScholarOne referansenummer på manuskriptet du har til redaksjonell bearbeidelse hos oss.
Manuskriptet skal ledsages av en kort uttalelse om hvorvidt data og protokoll er tilgjengelig for andre enn forfatterne. Les mer her .
Vi ber forfattere om å sende høyoppløselig bilde, i farger og liggende format. Oppgi navn på fotograf eller om bildet er privat.
For spørsmål om ScholarOne Manuscripts, kontakt manussentralen@psykologtidsskriftet.no