Du er her

Psykologforeningen får ny logo

Fra høsten av fremstår Psykologforeningen i mer moderne drakt. En ny logo skal tas i bruk i brev, annonser, på visittkort og hjemmeside. Et drøyt halvår etter at Tidsskriftet fornyet sitt visuelle uttrykk, fullfører Psykologforeningen det store hamskiftet i form av ny logo og nye hjemmesider.

– Formspråket i logoen er inspirert av den franske kunstneren Henri Matisse, forteller Lasse Scherven fra reklamebyrået Ludens, som har skapt Psykologforeningens nye logo. Matisse er kjent for sine enkle former og rene, sterke farger. – Logoen er komponert slik at formene tilsynelatende er tilfeldig sammensatt, men likevel kontrollert. Tanken var at den skulle utstråle glede, humør og åpenhet – figuren strekker seg mot himmelen, den er i bevegelse. Fargen er blå, det viser seg at blått virker tiltalende på de fleste. Den er altså brukervennlig, og vil forhåpentligvis fungere over tid.

Både leken og klassisk

Før man kom frem til denne logoen, hadde man en lang prosess, og var innom mange formspråk, forteller Scherven. – Psykologforeningen valgte en litt leken variant, som samtidig har klassiske elementer i seg. Det var et ønske helt fra starten av, selv om det ikke var en forutsetning, at vi skulle legge til grunn den stiliserte bokstaven Psi. Psi er den trettende bokstaven i det greske alfabetet, og brukes i ulike varianter som symbol for psykologforeninger og -organisasjoner verden over.

Markerer Psykologforeningens 70 år

Psykologforeningen runder 70 år i år, og generalsekretær Tove Beate Pedersen synes dette er en fin anledning for å fornye den visuelle profilen: – Jeg er svært fornøyd med logoen. Den holder oss fast i psi’en, som knytter oss til psykologforeninger verden over. Likevel er den annerledes enn de andres. Den er særegen, og derfor helt vår egen. I september tas logoen i bruk, det gleder jeg meg til!

Nina Strand

Teksten sto på trykk første gang i Tidsskrift for Norsk psykologforening, Vol 41, nummer 8, 2004, side 657

Kommenter denne artikkelen