
TIDSSKRIFT FOR NORSK PSYKOLOGFORENING

PFU: Psykologtidsskri�et har brutt god
presseskikk

PUBLISERT  17. desember 2020

EMNER  Overgrepssak  Prestesaken

PFU konkluderte på sitt desember-møte med at Psykologtidsskriftet har brutt god
presseskikk på punktene 3.2 og 4.1 i Vær Varsom-plakaten. Bruddet
gjelder hoveddokumentaren om Prestesaken.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) konstaterer at Psykologtidsskriftets omtale av
«prestesaken» har utløst en lang rekke klagepunkter. Omtalen inkluderer flere
publiseringer, samt et eget nettsted redaksjonen har opprettet om saken. Grunnet
omfanget har utvalget ikke mulighet for å svare opp ethvert moment i klagene.
Vurderingen er derfor konsentrert om det utvalget har funnet mest sentralt. 

 
PFU vil først understreke at Psykologtidsskriftet har jobbet i kjernen av pressens
samfunnsrolle idet redaksjonen har gitt seg i kast med et omfattende journalistisk
arbeid som stiller spørsmål ved rettssikkerheten og sakkyndiges rolle i en rettskraftig
dom. Dette er i tråd med punkt 1.4 i Vær Varsom-plakaten (VVP), om å avdekke
kritikkverdige forhold, og punkt 1.5, om å beskytte enkeltmennesker mot forsømmelser
fra offentlige myndigheter og andre. 

Det er en kompleks og vanskelig sak, der mange hensyn skal ivaretas, og der flere
sårbare parter er involvert. Et overordnet spørsmål er derfor i hvilken grad
publiseringene har påført involverte unødig belastende og skadelig publisitet, jf. VVP
4.6, om å ta hensyn til hvordan omtale i kriminal- og rettsreportasjer kan påvirke ofre og
pårørende. Har redaksjonen vært tilstrekkelig varsom? Har den tatt hensyn i
arbeidsprosessen, og utvist nødvendig omtanke i innhold og presentasjon? Som det

https://psykologtidsskriftet.no/tags/overgrepssak
https://psykologtidsskriftet.no/tags/prestesaken
https://prestesaken.wordpress.com/2017/02/06/det-store-sviket/


påpekes i Vær Varsom-plakaten: «Ord og bilder er mektige våpen. Misbruk dem ikke!»
Måten saken er formidlet på, er derfor avgjørende.

Utvalget har forståelse for den belastning det er for involverte, særlig for fornærmede
(klager C) i saken som lever med skjult identitet, å bli kontaktet direkte av redaksjonen,
jf. VVP 3.9, om å opptre hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen. 

Utvalget forstår også at sakkyndig i saken (klager B) opplever kritikken mot
sakkyndigrapporten hun skrev, som ubehagelig. Etter utvalgets mening måtte
redaksjonen imidlertid kunne sette kritisk søkelys på rapporten. Et sentralt moment i
denne sammenheng er at redaksjonen ga tilstrekkelig mulighet for kommentar og
imøtegåelse. Utvalget merker seg at klager B er uenig i dette, men ut fra materialet som
er forelagt PFU, finner utvalget ikke grunnlag for å kritisere redaksjonen i denne
sammenheng (jf. VVP 3.3, om premissene for intervju, og 4.14, om samtidig
imøtegåelse). 

Innledningsvis i brødteksten i den første publiseringen påpeker Psykologtidsskriftet
hvilken innfallsvinkel som er lagt til grunn, hvorfor saken omtales slik den gjør; det
handler om «den andre historien», som «åpner for en annen virkelighet» enn den blant
annet dommene la til grunn. Forhold presten er dømt for, omtales derfor med
forbehold, noe som er uvanlig når det er snakk om en rettskraftig dom. Slik utvalget ser
det, måtte redaksjonen kunne velge et slikt ståsted i formidlingen. Spørsmålet er
imidlertid hvor strengt balansekravet skal være i en slik sammenheng. 

Samtidig må utvalget minne om at balanse i journalistikken ikke handler om at ulike
syn får like mye spalteplass. Ofte vil én part eller side av en sak være mer fremtredende.
Mediene har ikke har noen presseetisk forpliktelse til å balansere alle negative og
kritikkverdige forhold med mulige positive. 

PFU konstaterer at Psykologtidsskriftet har kontaktet alle berørte parter og jobbet for å
få flest mulig i tale. Redaksjonen har altså forsøkt å gi plass til et bredt utvalg av
stemmer og innfri kravet om samtidig imøtegåelse. Utvalget er likevel enig med
klagerne i at publiseringen fremstår ensidig; den mangler balanserende informasjon. 

Psykologtidsskriftet peker i sin formidling av «den andre historien/virkeligheten» på
ulike forhold som kan trekke dommen i tvil, og som i ytterste konsekvens kan innebære
et justismord. Det handler i overveiende grad om momenter som taler til fordel for den
domfelte presten – og tilsvarende negativt for blant andre fornærmede i saken (klager
C). 

Spørsmålene tidsskriftet reiser har åpenbart offentlig interesse. Men i en sak som har
vært gjennom flere rettsrunder, som er avvist av gjenopptakelseskommisjonen, og der
det er snakk om overgrep som skal ha pågått over flere år mot et ungt menneske, bør
man være varsom med et så ensidig fokus som Psykologtidsskriftet har hatt på «den
andre historien». At man utelater sentrale opplysninger som kunne svekket prestens
troverdighet, gir en ubalanse i utvelgelsen av tilgjengelig kildemateriale. 



Når parter som kunne bidratt med balanserende opplysninger, ikke ønsker å uttale seg,
har redaksjonen en selvstendig plikt til å bringe inn annen informasjon som kan veie
opp for dette. Det kunne i dette tilfellet skjedd ved at tidsskriftet synliggjorde
motforestillinger mot egne funn, og ved at redaksjonen hentet inn relevante
opplysninger som fremkommer i dommene, slik klagerne har påpekt. Utvalget viser til
VVP 3.2, om kildekritikk og bredde og relevans i valg av kilder. 

Videre merker utvalget seg at inngangselementer som titler og ingresser i den første
publiseringen, er konstaterende i formen. Tidsskriftet konkluderer med at
«rettssikkerheten brast» i den omtalte saken, og at deres historie forteller «om en
rettsprosess der det meste gikk galt». Av VVP 4.4 fremgår det at mediene skal sørge for
at overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og utannonseringer ikke går lenger enn
det er dekning for i stoffet. Slik utvalget ser det, er tidsskriftets vinkling av saken hard,
og Psykologtidsskriftet går langt i å trekke sin egen konklusjon. Likevel kommer
utvalget til at tidsskriftet har holdt seg innenfor det presseetisk akseptable på dette
punktet; det er helheten i formidlingen som er for konstaterende. 

I klartekst feller ikke Psykologtidsskriftet noen dom vedrørende skyldspørsmålet.
Likevel bidrar den konkluderende inngangen, fortellermåten og mangelen på
balanserende opplysninger til å skape et inntrykk av at presten kan være dømt på feil
grunnlag. Slik utvalget ser det, skulle tidsskriftet utvist større omtanke og tatt større
forbehold i presentasjonen, jf. VVP 4.1, om å vektlegge saklighet og omtanke i innhold
og presentasjon. 

PFU viser til at det har begrenset tilgang på dokumenter og fakta som kan avgjøre hva
som er korrekt. For utvalget fremstår derfor flere av de påståtte feilene som påstand mot
påstand. Klager C har imidlertid pekt spesielt på en opplysning, som også er fremhevet
som sitat, og som underbygger fremstillingen om at presten er sviktet i rettsprosessen
og kan være feilaktig dømt. Utvalget finner ikke grunnlag for å konkludere med at
sitatet åpenbart innebærer en feil som skulle vært rettet, jf. VVP 3.2 og 4.13, men ser at
det ut fra klagers innvendinger kan være behov for en presisering.

Slik utvalget ser det, var Psykologtidsskriftet i sin fulle rett til å sette kritisk søkelys på
saken, sakkyndigrapporten og elementene som kan trekke dommen i tvil. Men det
kreves større varsomhet enn tidsskriftet har utvist i denne saken. 

Tidsskrift for Norsk psykologforening har brutt god presseskikk på punktene 3.2 og 4.1 i
Vær Varsom-plakaten. 

Oslo, 19. desember 2017

 
Alf Bjarne Johnsen, Anne Weider Aasen, Liv Ekeberg, Stein Bjøntegård, Eva Sannum,
Nina Fjeldheim, Sylo Taraku

 




