Psykologtidsskriftet

Meninger

Når livet ikkje berre er godt – kvifor me treng eit psykologisk rikt perspektiv

Ved å løfta fram verdien av psykologisk rikdom kan me anerkjenne at motstand er ein naturleg del av livet.

Nye stemmer | 3. mars 2025

Moralske og andre verdier i vitenskapen

Det er etisk sentralt at fagutøvere har innsikt i verdiers plass og rolle i vitenskapen.

Etikkpanelet | 3. mars 2025

Mind-Body ReprogrammeringsTerapi er misledende

Mind-Body ReprogrammeringsTerapi (MBRT) er en psykologisk modell forkledd som helhetlig behandling.

Debatt | 27. februar 2025

Tvilsom faglig tyngde

Hvis vi først skal ha en åpen og ærlig dialog om vår legitimitet og etterrettelighet, har vi langt mer alvorlige aspekter ved eget fag og egen profesjon å se nærmere på.

Debatt | 24. februar 2025

Prioritering, tilsyn og realisme

Tilsynsmyndighetenes viktigste rolle er å bidra til læring og forbedring. Dette skjer best ved å understøtte helseledere, fagfolk og fagmiljøer i eget kvalitetsarbeid.

Debatt | 4. februar 2025

Er woke relevant for psykologisk praksis?

Begrepet woke kan være nyttig for å forstå dynamikker i samtiden og fagetiske debatter.

Nye stemmer | 3. februar 2025

Når krigen kjem til oss

Psykologane har viktige roller i forsvaret av Noreg, dei veit det berre ikkje. Det hastar å byggje kompetanse som speglar dei nye tryggingspolitiske realitetane.

Kronikk | 3. februar 2025

An apology letter to psychology students

I hope you find a mentor who acts as your bridge and who believes in you while demonstrating patience, kindness, and honesty—even if that means redirecting you towards a path that is not theirs.

Debatt | 29. januar 2025

Gjennomtenkte kommersielle samarbeid

Å stille spørsmål til dem som kan gi svar, er ikke en avsporing.

Debatt | 28. januar 2025

Prioriteringsvegring og urealistiske forventninger

Prioriteringsvegring er ikke avgrenset til psykologer, men har blitt en av de største utfordringene for hele den norske befolkningen.

Debatt | 24. januar 2025

Debatten som sporet av

Det er oppløftende at flere influenserpsykologer ønsker å debattere etiske implikasjoner av fagformidling i sosiale medier. Mindre oppløftende er substansen i svarene deres.

Debatt | 23. januar 2025

Å dele eller ikke dele

Diskusjonen om psykologer i sosiale medier viser hvordan samfunnsutviklingen byr faget og profesjonen på nye og komplekse utfordringer. Det må vi omfavne.

Debatt | 23. januar 2025

Sosiale medier krever god rolleforståelse og etisk bevissthet

Applausen bør ikke avhenge av antall følgere og stilige priser, men av klok forvaltning av ansvar.

Debatt | 16. januar 2025

Viktig kompetanse kan gå tapt ved Universitetet i Bergen

Vi er urolige for at den vedtatte strategien for å komme i økonomisk balanse fører til at det er tilfeldig hvilken kompetanse vi mister.

Debatt | 16. januar 2025

Psykologene må ville prioritere

Behovet for bedre ressursstyring tvinger seg frem i helsetjenesten, som ellers i samfunnet. Fremtidens psykologer må bli bedre til å styre behandlingsressursene i riktig retning.

Debatt | 15. januar 2025

Forståelsen av kjønn må utvides

Ved å legge cisnormen til grunn i samfunnet og i behandlingsapparatet hindrer vi utviklingen av nye måter å leve i sitt kjønn på.

Debatt | 14. januar 2025

Psykologer trengs i sosiale­ medier

Er det lettere å kritisere en ung kvinnelig psykolog som deler kunnskap på Instagram, enn en middelaldrende mann som deltar i en TV-debatt?

Debatt | 10. januar 2025

Etterlengtet om fagformidling­ på sosiale medier

Om redaktør Gunstveit er opptatt av å skape en faglig diskusjon, burde han kanskje ha gitt leserne sine et mer representativt bilde av profilene han drar frem?

Debatt | 10. januar 2025

Et skjørt skille mellom konto og person

Det er godt med debatt om psykologrollen i sosiale medier, men jeg ønsker ikke å delta i den skarpe retorikken.

Debatt | 9. januar 2025

Ein mur mot innvandrarar

Allereie for hundre år sidan vart det bygd ein mur som skulle hindra uønskt innvandring til USA. Den er framleis i bruk i vårt fagfelt.

Debatt | 8. januar 2025