Magasin
Skjønnlitteraturens kraft
«Når vi leser en roman, kan vi komme veldig tett innpå et annet menneske, og det på en måte som kan ligne litt det vi gjør i terapirommet» sier Eivind Normann-Eide om hvordan skjønnlitteraturen kan utfylle psykologifaget.
Arbeid med følelser i terapi – mer virkningsfullt enn vi har trodd
De siste årene har følelser blitt stadig mer vektlagt på tvers av terapiretninger. For første gang har forskningslitteraturen blitt systematisk gjennomgått i en norsk undersøkelse.
Evalill Bølstad
Evalill Bølstad
Fem saker vi følger i 2025
Psykologstanden styrer mot veiskiller i fagpolitikken, profesjonsutdanningen og forskningsfeltet.
Refleksjoner om psykoterapi og Jon Fosses forfatterskap
Både skjønnlitteratur og psykoterapi kan gi stemme til det usigelige i mennesket, skriver Sigmund Karterud.
Klinikknær følelseshåndbok
Omfangsrik håndbok i emosjonsfokusert terapi for enhver terapeut som jobber med følelser.
Anne-Liv Pedersen
Selvhjelp for langvarige helseplager
Selvhjelpsbok om langvarige helseplager byr på anvendelig realitetsorientering for både pasienter og behandlere.
Julehilsen fra sjefredaktøren
Lappeteppe av klinisk helsepsykologi
Tilbud om psykologisk hjelp er mangelvare i somatikken. Descartes og dualismen hjemsøker utdanningene og helsevesenet.
Temanummer: Psykologen som utreder og tester
Tegner evidensbasert fremtid for PTSD-behandling
Vi vet noen behandlinger funker for mange med PTSD. Nå må forskere finne ut hvorfor de ikke funker for andre pasienter, sier Richard McNally, Harvard-professor på norgesbesøk.
Psykologtidsskriftets kronikkillustratør holder utstilling
Behandling på bortebane
Samme forskningsmiljø i Bergen både utviklet og testet firedagersbehandlingen, uten kontrollgruppe. Derfor gjennomførte Gunvor Launes og kolleger en randomisert studie i Agder.
Den uløselige klimakrisen
Spillteori og læringspsykologiske modeller kan forklare hvorfor vi ikke har klart å løse klimakrisen.
Utvanning av profesjonsstudiet i psykologi
Finansieringen til nye studieplasser på profesjonsstudiet halveres. Samtidig åpner regjeringen for å utdanne flere psykologer. Kan konsekvensen bli lavere studiekvalitet?