Psykologtidsskriftet

Fra forskningen

To nye modeller for personlighetsvurderinger

Mye tyder på at personlighetsfungering blir viktigere enn personlighetstrekk i valg av tiltak og behandling.

Fra forskningen | 30. april 2024

Miljøet er sentralt for den psykiske helsen

Å oppfatte det sosiale miljøet som støttende var sterkt knyttet til lavere symptomer på angst og depresjon og høyere livskvalitet, fant en ny norsk studie.

Fra forskningen | 1. november 2023

Kjønnsforskjell i depresjon

Jenter reagerer sterkere i form av mer depresjon når de utsettes for stressende livshendelser og mobbing.

Fra forskningen | 28. april 2023

Fremmed i eget sinn

Forstyrrelser i selvopplevelse er et viktig kartleggingsområde for behandlere som møter unge personer med psykoserisiko.

Fra forskningen | 2. januar 2023

Ulike veier inn til spiseforstyrrelser

Mobbing og andre belastende livshendelser er vanligere opplevelser for personer som utvikler bulimi og overspisingslidelse.

Fra forskningen | 2. januar 2023

Stipendiaters erfaringer i krisetider

Koronapandemien var mest utfordrende for kvinnelige stipendiater med både barn, artikkelbasert avhandling og egen innsamling av data.

Fra forskningen | 7. oktober 2022

Sysselsetting av pasienter med alvorlige psykiske lidelser

Hvordan fungerer modellen Individual Placement and Support (IPS) i en norsk kontekst? Presentasjon av en metaanalyse og prosjektet IPSNOR.

Fra forskningen | 30. september 2022

HIA UNG: Arbeidspsykologi inn i skolene

Faller du fra i videregående skole, er risikoen stor for at du havner utenfor arbeidslivet. Et prosjekt i regi av HelseIArbeid har som formål å forebygge frafallet.

Fra forskningen | 30. september 2022

Individuell jobbstøtte for pasienter med langvarige smerter

Kan pasienter med sterke kroniske smerter komme tilbake i jobb? Spørsmålet var utgangspunktet for en studie som testet ut en ny metode for jobbstøtte.

Fra forskningen | 30. september 2022

Behandling av pasienter utsatt for mobbing på arbeidsplassen

Pasienter med angst og depresjon som har opplevd mobbing på arbeidsplassen, får hjelp av kognitiv terapi med en jobbfokusert intervensjon.

Fra forskningen | 22. september 2022

Metakognisjon versus kognisjon ved sosial angst

Kan den metakognitive modellen bidra til bedre forståelse og behandling av sosial angst?

Fra forskningen | 3. januar 2022

En ny og dynamisk psykopatimodell

Dynamisk Modell av Psykopati portretterer lidelse hos psykopaten og gir et utgangspunkt for behandling.

Fra forskningen | 1. desember 2021

Risiko for flere voldelige parforhold

Å være utsatt for partnervold i flere parforhold kan relateres til følelsesmessig mishandling i oppveksten og engstelig tilknytningsatferd som voksen.

Fra forskningen | 1. november 2021

Depressive arr

Symptomer på depresjon i barne-­ og ungdomsårene øker sårbarheten for senere utvikling av depresjon.

Fra forskningen | 1. juli 2021

Sosiale forventninger driver lykkefølelsen

Hva er det gode liv? En ny studie tyder på at en del av svaret ligger i hvilke forventninger man har til fremtiden: Står det vennlige møter for tur, eller vil jeg bare bli avvist og ekskludert nok en gang?

Fra forskningen | 1. oktober 2020

Psyken og magen

Teorien om at overvekt opprettholdes på grunn av psykologiske prosesser og mangel på viljestyrke, mangler empirisk støtte.

Fra forskningen | 2. januar 2020

Moralens tidsdimensjon

Vi hever våre moralske standarder når vi skuer fremover: Gårsdagens synder tilgis lettere enn det vi kan komme til å gjøre i morgen

Fra forskningen | 1. juli 2019

Musikalske mikroprosesser

Barn uttrykker seg i stor grad kroppslig og nonverbalt. Å se de nonverbale uttrykkene fra et musikalsk perspektiv gir tilgang til barnets indre opplevelsesverden.

Fra forskningen | 3. juni 2019

Nyansene i tilbakemeldinger

Forskningen gir ikke et entydig svar på om tilbakemeldingsverktøy forbedrer behandlingsresultater eller ikke. Hvordan kan vi bruke slike verktøy på en fruktbar måte?

Fra forskningen | 2. mai 2019

Tidlige tiltak

Det transdiagnostiske tiltaket Mestrende barn skal forebygge både angst og depresjon hos barn.

Fra forskningen | 1. februar 2019