Tidsskrift for Norsk psykologforening
sjefredaktør
Katharine Cecilia Williams
katharine@psykologtidsskriftet.noUtgiver
Norsk psykologforening
ISSN 0332-6470 (print)
ISSN 2703-9528 (web)
De tørreste mattelærerne er ikke nødvendigvis de dårligste.
Matematikk som læres ved hjelp av abstrakte symboler er enklere å overføre til virkelige situasjoner enn matematikk lært ved hjelp av praktiske eksempler, skriver Jennifer A. Kaminski i Science.
I studien ble en rekke studenter undervist i matematiske regler. Alle greide å lære seg reglene, men kun de som ble lært opp ved hjelp av abstrakte symboler, var i stand til å overføre kunnskapen til en ny og reell situasjon. Studenter som ble lært opp ved hjelp av eksempler med pizzastykker, vannmugger og tennisballer, var ikke i stand til å overføre kunnskapen.
Kaminiski konkluderer med at dersom målet er å gi studentene kunnskap som kan anvendes i varierte situasjoner, vil det være mer effektivt å presentere matematiske konsepter ved hjelp av generelle tilfeller, selv om konkrete eksempler er mer engasjerende.
ISSN 0332-6470 (print)
ISSN 2703-9528 (web)
Kommenter denne artikkelen