Du er her
Å være psykolog på en barneavdeling
Å arbeide som psykolog med barn innlagt på et somatisk sykehus er svært spennende og faglig belønnende, men kan også være kilde til frustrasjon. Hvilke retningslinjer bør legges til grunn for et konstruktivt samarbeid med somatisk helsepersonell?
Innledning
Psykologisk arbeid rettet mot barn og unge innlagt på somatisk sykehus er et ungt fagfelt i Norge. Rikshospitalet var det første sykehus i Norge som fikk etablert en egen barne- og ungdomspsykiatrisk seksjon i 1979 (Vandvik & Fossen, 1989). Her ble det ansatt psykologer som skulle bistå med fagkompetanse i diagnostikk og behandling av barn, ungdom og deres familier. Nyere undersøkelser har vist at det er ønske om økt samarbeid mellom barneavdelinger i somatikken og poliklinikker innen psykisk helsevern for barn og ungdom i Norge (R-Bup/Voksne for barn, 2001; Vandvik, 1994). Det er flere grunner til dette. Det er påvist høy forekomst av psykiske lidelser hos barn innlagt på sykehus (Awad & Poznanski, 1975; Stocking & Grosser, 1972) og hos kronisk syke barn (Lavigne & Faier-Routman, 1992; Offord, Boyle & Szatmari, 1987). I pediatrisk praksis har man funnet at opptil 50 % av pasientene har somatiseringssymptomer (Vandvik & Diseth, 1996). De vanligste symptomene er gjentatte magesmerter og hodesmerter (Garralda, 1996). Mange barn og unge strever med kognitive senskader (Fossen, 1995) og emosjonelle sekveler (deriblant PTSD) i etterkant av alvorlig sykdom (Stuber, 1996). Undersøkelser har også vist at pediatere underidentifiserer psykiske vansker hos barn og unge (Canning, Hauser, Shade & Boyce, 1992; Lavigne & Faier-Routman, 1992) på grunn av manglende kunnskap, liten tilgang på gode screeningsverktøy og dårlig tid til å ta opp psykososiale spørsmål (Wolraich, 1999).
I dag jobber det psykologer ved flere barneavdelinger på ulike sykehus rundt om i Norge. Kreftforeningen har fem psykologstillinger øremerket arbeid med barn og kreft. I tillegg jobber flere psykologer som konsultasjons- eller liaisonpsykologer, enten i et team på avdelingen eller knyttet til sykehusets barneavdeling, som ansatt innen psykisk helsevern for barn og unge. Til tross for at det er bred enighet om behovet for psykologer på barneavdelinger ved norske sykehus, er det få retningslinjer for hva som skal ligge til grunn for et samarbeid. Det å samarbeide med leger og annet somatisk helsepersonell reiser en rekke faglige utfordringer for psykologer. Denne artikkelen vil drøfte noen av de vanligste problemstillingene som psykologer kan møte som konsulent på en somatisk avdeling, i dette tilfelle en barneavdeling. Artikkelen bygger på fem års erfaring som konsultasjonspsykolog ved en barneavdeling på et sentralsykehus i Norge.
Legerollen og psykologrollen
Det er mange forskjeller mellom en somatisk avdeling og en avdeling innen psykisk helsevern og mellom den utøvende legerolle og psykologrolle. En somatisk avdeling er hierarkisk oppbygd der legen har det overordnede medisinskfaglige ansvar for den enkelte pasient. Legen vil rekvirere undersøkelser fra spesialister for å kunne foreta nødvendige differensialdiagnostiske vurderinger, noe som gjør at mange ulike fagpersoner kan bli involvert i forhold til diagnostisering og behandling. Alle gjør hver sin del, noe som kan gjøre omsorgen for den enkelte pasient mer fragmentert. Miljøet på en somatisk avdeling er preget av krav om raske vurderinger og avgjørelser, ofte med spørsmål om liv og død. Legerollen har tradisjonelt vært en typisk ekspertrolle og er utpreget handlingsorientert. Det vanlige er at legen har ansvaret for å finne årsaken til pasientens plager, stille riktig diagnose og gi adekvat behandling. Stort sett ser legen raskt resultater av den behandling som er iverksatt. I forhold til synet på pasientrollen hevdes det at leger oppmuntrer pasienten, både direkte og mer subtilt, til å overlate alt ansvar til eksperten (Elfant, 1985). Ofte kreves det kun passiv akseptering av gjennomføring av de behandlingstiltak som iverksettes (Stabler, 1988). Leger behandler tradisjonelt langt flere pasienter enn det psykologer gjør, og har kortere tid til rådighet for hver pasient.
Som psykolog er man vanligvis mer opptatt av å bygge opp en god relasjon til klienten enn det leger behøver og kan være. En god relasjon mellom klient og terapeut ansees som kjent som en av de viktigste faktorene for å oppnå endring i et psykoterapeutisk arbeid (Berge & Repål, 2004, s. 42–48). Psykologisk evaluering krever mer samarbeid og motivasjon fra klienten for å få til endring. Barn og foreldre kan ikke tvinges til samtaler med psykolog, og verken krav eller tvang gjør det mulig å få innblikk i et barns eller en ungdoms indre verden. Personalet på en somatisk avdeling kan ha vanskelig for å forstå at motivasjon og en god relasjon mellom pasient og psykolog er en viktig forutsetning for psykologisk arbeid, og at psykologisk evaluering og behandling krever aktiv deltakelse fra klienten. Den medisinske tenkning er tradisjonelt mer individorientert, med fokus på pasienten og det syke organ. Når man som psykolog jobber med syke barn, må man i tillegg ha en relasjonell tilnærming fordi fysisk sykdom hos barn påvirker hele familien, og fordi konflikter i familien kan føre til at sykdom enten utvikles eller forsterkes hos barn. Dette er det viktig å formidle til lege og andre ansatte på en barneavdeling, som lett kan plassere problemet og behovet for behandling på det enkelte barn.
Også språket leger og psykologer benytter, er på mange måter ulikt. Man kan som psykolog ofte oppleve en forventning om å «medikalisere» psykologiske vurderinger (Hamlett & Stabler, 1995), det vil si å omforme beskrivelsene av de psykologiske vurderinger til det språk man anvender innen somatisk helsevesen: årsak–diagnose–behandling. Det er ikke alltid like hensiktsmessig å anvende et medisinsk, diagnostisk begrepsapparat når man skal vurdere hvordan et barn opplever sin sykdom eller hvordan en familie takler det å ha et alvorlig sykt barn. I de senere årene har man innenfor ulike fagmiljøer blitt mindre opptatt av kun å diagnostisere psykiske vansker hos syke barn, og mer opptatt av hvordan man kan fremme mestring og livskvalitet hos syke barn og deres familier (Eiser, 1990; Heyerdahl, 1998). Det er en viktig oppgave for psykologer å formidle overfor helsepersonell på en somatisk avdeling at psykologiske vurderinger av en pasient ikke nødvendigvis er ensbetydende med en diagnose (Elfant, 1985). Det er således viktig at leger og psykologer har forståelse og respekt for hverandres forskjellighet for at et samarbeid skal kunne fungere (Hutzi & Walker, 1991).
Psykologen som konsulent
Som psykolog på en barneavdeling er det viktig med kunnskap om utviklingspsykologisk teori og forståelse av personlighetsutvikling og psykopatologi (Kurz, 1987). Det kreves kompetanse innen diagnostikk og ulike utredningsformer og behandlingstilnærminger som kriseintervensjon, psykoterapeutiske metoder og kunnskap om familieteori og familieterapi (Vaglum, 2004). I tillegg er det viktig at man har noe basiskunnskap om de aktuelle somatiske diagnoser som de syke barna har. Når man skal jobbe som konsultasjonspsykolog på en barneavdeling, er det noen sentrale prinsipper som bør legges til grunn. Et viktig prinsipp er synlighet. Synlighet på en barneavdeling innebærer å delta på ukentlige morgenmøter der pasientene gjennomgås både for å synliggjøre psykologisk kunnskap, men også for å ta aktivt ta del i diskusjoner rundt syke barns psykososiale situasjon. Å være aktiv i miljøet gir kjennskap til rutiner, regler og ritualer i den medisinske kulturen, og øker muligheten for å utvikle gode relasjoner til de ansatte på avdelingen, noe som er svært viktig for å etablere et godt samarbeid (Seaburn, 1996). Når psykologen er fysisk plassert på barneavdelingen, bidrar det til at man blir mer synlig og lettere en del av behandlingsmiljøet på avdelingen, noe som gjør at behandlingstilbudet ved avdelingen fremstår som mer helhetlig. Hvis man er eneste psykolog ansatt på en somatisk barneavdeling, kan det imidlertid være vanskelig å oppnå en faglig tilhørighet i et miljø som vil være preget av medisinskfaglig tenkning. Da kan det være lettere å ha en tilknytning til en avdeling innen psykisk helsevern for barn og ungdom der man har øremerket en viss prosent av stillingen til konsultasjon til sykehusets somatiske barneavdeling. Dette ivaretar behovet for en faglig tilhørighet og gir større muligheter for faglig utveksling med andre psykologer.
Et annet viktig prinsipp er tilgjengelighet. Undersøkelser har vist at tilgjengelighet og muligheter for å gi bistand når behovet oppstår, er det leger verdsetter høyest i forhold til konsultasjon fra psykolog eller psykiater (Burkit & Hodgin, 1993). Økt tilgjengelighet har også vist seg å føre til en vesentlig økning av antall henvisninger til konsulterende psykolog eller psykiater (Kristensen, 2000; McFadyen, Broster & Black, 1991). Særlig gjelder dette henvisning av barn og unge med tilpasningsvansker ved kronisk og alvorlig sykdom. Tilgjengelighet gir større mulighet for tidlig intervensjon, noe som kan forebygge utviklingen av mer alvorlige psykiske vansker hos barn og unge i risiko. Undersøkelser av foreldre med kronisk syke barn har vist at graden av depresjon og angst er høyest både for fedre og mødre rundt diagnosetidspunktet (Frank et al., 1998), og at det er størst behov for krisehjelp i den første tiden (Barneombudet/Senter for Krisepsykologi, 1998). Tilgjengelighet kan innebære at somatisk avdeling kan presentere tilbud om psykologsamtaler som en del av avdelingens behandlingstilbud. Det kan bidra til at terskelen for å ta imot tilbud om samtale er lavere enn hvis man må tilkalle psykolog eksternt. Forventningen om tilgjengelighet kan imidlertid være et tveegget sverd. Det tidspress som leger er vant til å jobbe under, kan bidra til forventninger om at psykologen skal jobbe innenfor de samme tidsrammer, og at man er tilgjengelig på et øyeblikk for å foreta raske vurderinger og behandling av komplekse problemer (Roberts & Wright, 1982). Det kan være en fare hvis man som psykolog overidentifiserer seg med den arbeidsform og det tempo som råder på avdelingen med et press eller en forventning om å fikse pasientens problemer raskt.
Konsultasjonsprosessen steg for steg
Konsultasjonsprosessen består av forskjellige steg som alle inneholder viktige psykologfaglige utfordringer. Først vil jeg imidlertid ta for meg konsultasjonsbegrepet og beskrive ulike modeller for psykologisk konsultasjon.
Konsultasjon og konsultasjonsmodeller
Caplan og Caplan (1993) definerer konsultasjon som en interaksjonsprosess mellom to profesjonelle, konsulenten, som er spesialist, og den konsultasjonssøkende («consultee»), som ber om hjelp med et problem innenfor konsulentens kompetanseområde. De skiller mellom klientsentrert konsultasjon og «consultee»-sentrert konsultasjon. Ved klientsentrert konsultasjon foretar konsulenten en vurdering av klientens problemer, og gir anbefalinger til den som søker konsultasjon om hva som er viktig for å hjelpe klienten videre. Ved «consultee»-sentrert konsultasjon har ikke konsulenten direkte klientkontakt, men gir råd og anbefalinger på bakgrunn av hva som er den konsultasjonssøkendes dilemmaer og problemstillinger i forhold til klienten.
Når en psykolog og en psykiater fra psykisk helsevern gir faglig assistanse til en somatisk avdeling, kalles dette henholdsvis konsultasjonspsykologi og konsultasjonspsykiatri. Psykolog eller psykiater kontaktes av somatisk avdeling ved behov for å få en spesialistvurdering av en pasient med hensyn på diagnose og behandling. Begrepene liaisonpsykologi eller liaisonpsykiatri benyttes gjerne når psykologen eller psykiateren er direkte tilknyttet en somatisk enhet eller avdeling og fungerer som et bindeledd mellom pasienten og staben når det gjelder psykologiske og psykiatriske aspekter (Malt, Bille, Ekeberg & Vandvik, 1997). I tråd med Lask (1994) vil jeg i denne artikkelen benytte en vid definisjon av konsultasjonspsykologi som omfatter enhver konsultasjon med diagnostisk, terapeutisk, støtte- og forskningsaktivitet utført av psykolog i en pediatrisk avdeling eller klinikk.
Roberts (1986) skiller mellom tre konsultasjonsmodeller for samarbeid mellom psykolog og lege. I den første modellen («independent functions model») er det lite eller ingen direkte kontakt mellom lege og psykolog. Psykologen får en henvisning fra lege, foretar en vurdering og gir skriftlig tilbakemelding til henvisende lege om de vurderinger som er foretatt. Denne konsultasjonsformen gir psykologen full uavhengighet i forhold til det kliniske arbeidet, men gir også færre muligheter for faglig utveksling og samarbeid (Kush & Campo, 1998). I den andre konsultasjonsmodellen («indirect psychological consultations model») gir psykologen konsultasjon til lege og annet helsepersonell på psykososiale spørsmål, uten at psykologen har direkte kontakt med pasienten. Som psykolog må man her stole på at den informasjon man får fra legen er korrekt, og at legen utfører de anbefalinger man gir. Men modellen gir gode muligheter for læring slik at legen står bedre rustet til å takle lignende situasjoner i fremtiden. Den tredje konsultasjonsmodellen («collaborative approach/team model») innebærer tett kontakt mellom lege og psykolog gjennom hele konsultasjonsprosessen med drøfting av henvisning, pasientsamtale/-vurdering (gjerne med en eller flere felles samtaler), og ny drøfting med lege etter samtalene der man vurderer aktuelle tiltak. Denne formen for konsultasjon gir bedre muligheter for å gi en helhetlig behandling av pasienter som kommer i kontakt med en barneavdeling. Den gir også større muligheter for gjensidig læring og faglig utveksling mellom lege og psykolog. Samtidig er den mer tidkrevende, og ikke alle leger ønsker denne formen for samarbeid.
Konsultasjonspsykologens arbeidsoppgaver
Når man som psykolog er tilknyttet en barneavdeling, vil det som regel innebære varierte arbeidsoppgaver:
- Psykologisk behandling av barns angstreaksjoner i tilknytning til somatiske undersøkelser (for eksempel sprøytefobi)
- Psykologisk behandling av smertetilstander
- Støttesamtaler med foreldre ved prematuritet, handikap og alvorlig sykdom hos barn
- Utviklingsvurderinger
- Veiledning og konsultasjon til ansatte på avdelingen
- Undervisning
Henvisning og innhenting av informasjon
Kontaktetablering med foreldre og barn
Samtale med barn og foreldre
Tilbakemelding til henviser og oppfølging
Samarbeid med andre faggrupper
Avslutning
Awad, G. A., & Poznanski, E. O. (1975). Psychiatric consultation in a pediatric ward. American Journal of Psychiatry, 132, 915–918.
Barneombudet/Senter for Krisepsykologi (1998). Barn med kroniske sykdommer. Rapport fra foreldrebeskrivelse av hvordan barnets sykdom påvirker familielivet.
Berge, T., & Repål, A. (2004). Den indre samtalen. Kognitiv terapi i praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Bingley, L., Hensman, L. S., Lask, B., & Wolff, O. (1980). Comprehensive management of children on a paediatric ward: A family approach. Archives of Disease in Childhood, 55, 555–561.
Burkit, R. C., & Hodgin, J. D. (1993). Pediatricians’ perceptions of child psychiatry consultations. Psychosomatics, 35, 402–408.
Campo, J. V., & Fritz, G. (2001). A management model for pediatric somatization. Psychosomatics, 42, 467–476.
Canning, E. H., Hauser, S. B., Shade, K. A., & Boyce, W. T. (1992). Mental disorders in chronically ill children: Parent–child discrepancy and physician identification. Pediatrics, 90, 692–696.
Caplan, G., & Caplan, R. B. (1993). Mental health consultation and collaboration. San Francisco: Jossey Bass Publishers.
Dyregrov, A., Raundalen, M., & Reppesgård G., B. (Red.). (1996). Barna på intensiv-avdelingen. Oslo: Forlaget Sykepleien.
Eiser, C. (1990). Psychological effects of chronic illness. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 31, 85–98.
Elfant, A. B. (1985). Psychotherapy and assessment in hospital settings: Ideological and professional conflicts. Professional Psychology: Research and Practice, 16, 55–63.
Engel, G. L. (1997). From biomedical to biopsychosocial. Being scientific in the human domain. Psychosomatics, 38, 521–528.
Fossen, A. (1995). Senskader ved behandling av hjernesvulst hos barn. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 32, 232–238.
Frank, R. G., Thayer, J. F., Hagglund, K. J., Vieth, A. Z., Schopp, L. H., Beck, N. C., Kashani, J. H., Goldstein, D. E., Cassidy, J. T., Clay, D. L., Chaney, J. M., Hewett, J. E., & Johnson, J. C. (1998). Trajectories of adaptation in pediatric chronic illness. The importance of the individual. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66, 521–532.
Fritz, G. K. (1993). The hospital: An approach to consultation. I G. K. Fritz, R. E. Mattison, B. Nurecombe, & A. Spirito (Eds.), Child and adolescent mental health consultation in hospitals, schools and courts (ss. 7–90). Washington, DC: American Psychiatric Press.
Garralda, E. M. (1996). Somatisation in children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 37, 13–33.
Gjærum, B., & Heyerdahl, S. (1998). Assessment of the mental state in medically ill children and adolescents. Current Opinion in Psychiatry, 11, 635–641.
Hamlett, K., & Stabler, B. (1995). The developmental progress of pediatic psychology consultation. I M. Roberts (Ed.), Handbook of pediatric psychology (2nd ed.; ss. 39–54). New York: Guilford Press.
Heyerdahl, S. (1998). Håp og mestring når barn får kreft. I B. Gjærum, B. Grøholt & H. Sommerschild (red.), Mestring som mulighet i møte med barn, ungdom og foreldre (ss. 249–269). Oslo: Tano Aschehoug.
Huszti, H. C., & Walker, C. E. (1991). Critical issues in consultation and liaison. Pediatrics. I J. J. Sweet, R. H. Rozensky & S. M. Tomian (Eds.), Handbook of clinical psychology in medical settings (ss. 165–183). New York: Plenum Press.
Judd, D. (1995). Give sorrow words. New York: Haworth Press.
Kristensen, P. (2000). Erfaringer etter tre års samarbeid mellom BUPA og barneavdelingen TSS. Intern rapport. Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling, Telemark Sentralsykehus.
Kurz, R. B. (1987). Child health psychology. I G. C. Stone, S. M. Weiss, J. D. Matarazzo, N. E. Miller, J. Rodin, C. D. Belar, M. J. Follick & J. E. Singer (Eds.), Health psychology: A discipline and a profession (ss. 285–301). Chicago: University of Chicago Press.
Kush, S. A., & Campo, J. V. (1998). Consultation and liaison in pediatrics. I R. V. Ammerman & J. V. Campo (Eds.), Handbook of pediatric psychology and psychiatry vol. 1. Psychological and psychiatric issues in the pediatric setting (ss. 23–40). Boston: Allyn & Bacon.
Lask, B. (1994). Pediatric liaison work. I M. Rutter, E. Taylor & L. Hersov (Eds.), Child and adolescent psychiatry. Modern approaches (3rd ed.; ss. 996–1005). Oxford: Blackwell.
Lavigne, J. V., & Faier-Routman, J. (1992). Psychological adjustment to pediatric physical disorder: A meta analytic review. Journal of Pediatric Psychology, 17, 133–157.
Malt, E. A., Bille, H., Ekeberg, Ø., & Vandvik, I. H. (1997). Konsultasjons-liaison psykiatri i Norge. Tidsskrift for Den norske lægeforening, 117, 1753–1756.
McFadyen, A., Broster, G., & Black, D. (1991). The impact of child psychiatry liaison service on patterns of referral. British Journal of Psychiatry, 158, 93–96.
Offord, D. R., Boyle, M., H., & Szatmari, P. (1987). Ontario child health study II: six months prevalence of disorder and rates of service utilization. Archives of General psychiatry, 44, 832–836.
Ramsden, S. (1999). The child and adolescent psychotherapist in a hospital setting. I M. Lanyado & A. Horne (Eds.), The handbook of child and adolescent psychotherapy: psychoanalytic approaches (ss. 141–158). London: Routledge.
Rauch, P. K., & Jellinek, M. S. (2002). Paediatric consultation. I M. Rutter & E. Taylor (Eds.), Child and adolescent psychiatry (4th ed.; ss. 1051–1066). Oxford: Blackwell.
Regionssenter for BUP/Voksne for Barn (2001). Familier med langvarige syke barn ved norske sykehus. Rapport.
Roberts, M. C. (1986). Consultation with pediatricians and allied personnel. I M. C. Roberts. Pediatric psychology: Psychological interventions and strategies for pediatric problems (ss. 21–52). New York: Pergamon.
Roberts, M., & Wright, L. (1982). The role of the psychologist as a consultant to pediatricians. I J. Tuma (Ed.), Handbook for the practice of pediatric psychology (ss. 251–289). New York: Wiley.
Seaburn, D. B. (1996). Key ingredients for effective collaboration. I D. B. Seaburn (Ed.), Models of collaboration. A guide for mental health professionals working with health care practioners (ss. 47–70). New York: Basic Books.
Smith, T. W., & Nicassio, P. M. (1995). Psychological practice: Clinical application of the biopsychosocial model. I P. M. Nicassio & T. M. Smith (Eds.), Managing chronic illness: A biopsychosocial perspective (ss. 1–32). Washington, DC: American Psychological Association.
Sourkes, B. M. (1996). Armfuls of time. The psychological experience of the child with a life-threatening illness. London: Routledge.
Stabler, B. (1988). Pediatric consultation-liaison. I D. K. Routh (Ed.), Handbook of pediatric psychology (ss. 538–566). New York: Guilford Press.
Stocking, M., & Grosser, G. (1972). Psychopathology in the pediatric hospital. Implications for community health. American Journal of Public Health, 62, 551–556.
Stuber, M. (1996). Psychiatric sequelae in seriously ill children and their families. The Psychiatric Clinics of North America, 19, 481–493.
Vaglum, A. (2004). Barn med leddgikt og psykologisk behandling. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 41, 10–15.
Vandvik, I. H., & Fossen, A. (1989). Funksjoner og oppgaver for en barne- og ungdomspsykiatrisk seksjon ved et regionsykehus. Tidsskrift for Den norske lægeforening, 109, 3440–3443.
Vandvik, I. H. (1994). Collaboration between child psychiatry and paediatrics: The state of the art. Acta Pædiatrica, 83, 884–887.
Vandvik, I. H., & Diseth, T. D. (1996). Tilstander med somatiske presentasjonsformer. I H. Bjella, G. Haaland & T. S. Nøvik (Red.), Veileder i barnepsykiatri (ss. 65–67). Oslo: Den norske lægeforening.
Van Dias, S. (1990). Paediatric psychotherapy: The development of a technique for a service in a general paediatric outpatient clinic. Journal of Child Psychotherapy, 16, 7–20.
Williams, J., & DeMaso, D. R. (2000). Pediatric team meetings: The mental health consultants role. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 5, 105–113.
Wolraich, M. L. (1999). The referral process. The pediatrician as a gatekeeper. I R. T. Brown (Ed.), Cognitive aspects of chronic illness in children (ss. 15–44). New York: Guilford Press.
Kommenter denne artikkelen