Du er her

Verdifull spissformulering

Med sju uker på bestselgerlistene for sakprosa denne våren har mange funnet tilbudet de mangler, gjennom Den lille boken som kurerer sterk angst. 

Publisert
10. juni 2022

I tråd med Vær varsom-plakatens punkt 4.14. har forfatter og forlag fått anledning til samtidig imøtegåelse av kritikken mot Den lille boka som kurerer sterk angst i denne utgaven av Etikkpanelet.

Bøker som inspirerer, motiverer og hjelper leserne, er utgangspunktet for alle bøker Frisk forlag gir ut. Den lille boken som kurerer sterk angst sjekker av på alt dette og er en riktig bok både å gi ut og å markedsføre. Magnus både evner og våger i boka å spissformulere og å forklare enkelt for vanlige folk et komplekst tema som angst. En verdifull egenskap hos fagfolk! 

Det er etisk problematisk når fagfolk låner autoritet til selvhjelpslitteratur som lover mer enn den kan holde.*

Lovparagrafene Wollebæk viser til, gjelder markedsføring av helse- og omsorgstjenester og virksomheter som utfører helse- og omsorgstjenester. I dette tilfellet er det et forlag som markedsfører en bok, og ikke en terapeut som markedsfører sine tjenester.

Tittelen er spisset og gjør det enkelt å forstå hva boka kan gjøre for deg

Tittelen er spisset og gjør det enkelt å forstå hva boka kan gjøre for deg som leser, akkurat det en god forside skal gjøre. Selvsagt vil ikke alle med angstproblematikk komme i mål med denne boka, men vi har tillit til at folk skjønner det når de velger å kjøpe boka. Det er også et poeng å ta med seg at denne boka selger svært godt i bokhandel, der folk har mulighet til å bla i boka og gjøre seg opp en mening om dens verdi før de kjøper. Med sju uker på bestselgerlistene for sakprosa denne våren har mange funnet den boken eller det tilbudet de mangler, gjennom Den lille boken som kurerer sterk angst.  

Sensur av fagfolk kan i verste fall føre til en selvhjelpslitteratur som utelukkende inneholder aktører uten helseutdanning.

Kundeservice håndterer hvert år titusener av henvendelser og kommentarer i ulike sosiale medier. I dette konkrete tilfellet svarte vi på to kommentarer, og satte deretter strek. Vi ønsker debatt rundt bøkene våre, men vi bruker ikke bokannonser på sosiale medier som debattarena. 

Teksten sto på trykk første gang i Tidsskrift for Norsk psykologforening, Vol 59, nummer 7, 2022, side

Kommenter denne artikkelen