Psykologtidsskriftet

Debatt

Å dele eller ikke dele

Håkon Skard
Publisert: 23.01.2025

Diskusjonen om psykologer i sosiale medier viser hvordan samfunnsutviklingen byr faget og profesjonen på nye og komplekse utfordringer. Det må vi omfavne.

Mann med briller

Håkon Skard

Foto: Fartein Rudjord, Psykologforeningen

Psykologforeningen har fulgt debatten om «influenserpsykologene» med stor interesse (se blant annet Abrahamsen, 2025; Gunstveit, 2025; Selland, 2025). En av fordelene med et redaksjonelt uavhengig tidsskrift er at det kan se faget og profesjonen med et blikk utenifra. Det gir opphav til gode og nødvendige diskusjoner.

Psykologer på prøve

Det er av det gode at psykologer formidler sin fagkunnskap i sosiale medier for å nå befolkningen bredt. I en medieverden hvor det florerer av livsstilsråd og veiledning uten noen form for kvalitetssikring, kan psykologer bidra med faglig tyngde og etterrettelighet. Det støtter vi helhjertet. Så stiller fagformidling i sosiale medier psykologer på prøve på en annen måte enn formidlere som ikke er representanter for en profesjon. Men dette er ikke et argument for å la være og la formidlingen være opp til andre.

Flere i debatten har etterlyst tydeligere retningslinjer for psykologer som formidler fagkunnskap i sosiale medier. Vi har ikke tenkt å begi oss ut på et slikt arbeid. Fagetisk råd har allerede kommet med gode betraktninger om hvilke etiske refleksjoner medlemmer bør gjøre seg når de formidler fagkunnskap i dette formatet (Fagetisk råd, 2025). Det har ingen hensikt å gjenta dem her, men de favner mange av problemstillingene Daniel Gunstveit løftet i sin opprinnelige kommentar (Gunstveit, 2025).

Debatt heller enn retningslinjer

Psykologer er autonome, selvstendige fagpersoner som i kraft av sin autorisasjon opererer med betydelig frihet, men også betydelig ansvar. Våre medlemmer påtar seg ytterligere ansvar ved å forplikte seg til både de nordiske etiske prinsippene (Norsk psykologforening, 2022) og prinsipperklæringen om evidensbasert praksis (Norsk psykologforening, 2007). Psykologforeningen mener derfor det er uhensiktsmessig å skulle gi ytterligere retningslinjer til våre medlemmer, da hvert enkelt tilfelle krever tilpasset refleksjon basert på de overordnede prinsippene. Vår utdanning legger et godt grunnlag for at psykologer kan gjøre slike refleksjoner. Det har vi tillit til at medlemmene gjør, og at eventuell uenighet om praksis løses best gjennom åpen debatt, slik det også viser seg i denne diskusjonen.

Foreningen vil bistå

Så vil den fagetiske debatten alltid pågå internt i vårt fagetiske råd og mellom de nordiske rådene. Det har vært diskutert hvorvidt prinsippene bør romme noe ytterligere om sosiale medier, men et slikt arbeid har foreløpig ikke blitt formalisert. Vi mener våre medlemmer er godt skodde for å gjøre nødvendig fagetisk refleksjon basert på de eksisterende prinsippene.

Og hvis du er i tvil, så står alltid foreningen klar til å bistå med rådgivning og refleksjon.

Referanser

  1. Abrahamsen, M. (2025, 10. januar). En etterlengtet diskusjon om fagformidling i sosiale medier. Tidsskrift for Norsk psykologforening. https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2025as01ae-En%20etterlengtet%20diskusjon%20om%20fagformidling%20p%C3%A5%20sosiale%20medier

  2. Fagetisk råd (2025, 16. januar). Sosiale medier krever god rolleforståelse og etisk bevissthet. Tidsskrift for Norsk psykologforening. https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2025as01ae-Sosiale%20medier%20krever%20god%20rolleforst%C3%A5else%20og%20etisk%20bevissthet

  3. Gunstveit, D. (2025). Når psykologen blir influenser. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 62(1), 40–43. https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2025as01ae-N%C3%A5r%20psykologen%20blir%20influenser

  4. Norsk psykologforening (2007). Prinsipperklæring om evidensbasert psykologisk praksis. Norsk psykologforening. https://www.psykologforeningen.no/fag-og-politikk/psykologprofesjonen/prinsipperklaering-om-evidensbasert-psykologisk-praksis

  5. Norsk psykologforening (2022, 25. november). Etiske prinsipper for nordiske psykologer. Norsk psykologforening. https://www.psykologforeningen.no/fag-og-politikk/etikk/etiske-prinsipper-for-nordiske-psykologer

  6. Selland, L. (2025, 10. januar). Psykologer trengs i sosiale medier. Tidsskrift for Norsk psykologforening. https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2025as01ae-Psykologer%20trengs%20i%20sosiale%20medier