Psykologtidsskriftet

Reportasje

Dette bør du vite om ytringsfrihet

Publisert: 04.06.2012 | Utgave: 6

– Kommunikasjonsavdelinger kan ikke begrense ytringsfriheten i større grad enn andre, sier en av Norges fremste juridiske eksperter på ytringsfrihet.

Foto: Wiersholm

– Dette er det viktigste ansatte i helsetjenesten bør vite om ytringsfrihet, sier Kyrre Eggen i advokatfirmaet Wiersholm

– Hvilke begrensninger bør en være oppmerksom på?

– Man bør være forsiktig med påstander om faktiske forhold som er ærekrenkende overfor andre personer. Ved påstander om faktiske forhold bør man være forsiktig med å uttale seg for bastant dersom man ikke er helt sikker på faktum. Ansatte bør som hovedregel ta opp kritikkverdige forhold internt først.

– Hva kan en kommunikasjonsavdeling legge av føringer eller begrensninger?

– Kommunikasjonsavdelinger kan ikke begrense ytringsfriheten i større grad enn andre. Det er greit å kreve at den ansatte tar opp forholdet internt først, men kommunikasjonsavdelinger kan ikke legge noe lokk på saken.

– Vi har sett eksempler på retningslinjer for mediekontakt som sier at det ikke er lojalt å bruke mediene til å få omgjort beslutninger fattet på lovlig vis og av kompetente organer. Kommentar?

– Dette er for bastant. Det er utvilsomt akseptabelt å benytte ytringsfriheten til å forsøke å omgjøre vedtak man er uenig i, i saker av allmenn interesse – for eksempel en sykehusnedleggelse.

– Har du inntrykk av at helseledere og ansatte kjenner rettighetene sine godt nok?

– Mitt hovedinntrykk er nok at ansatte generelt er engstelige for å benytte den ytringsfriheten de utvilsomt har, men jeg skal være forsiktig med å uttale meg for sikkert om dette.