Psykologtidsskriftet

_Redaksjonelt

Uavhengighet gir ny avhengighet

Bjørnar Olsen
  • Bjørnar Olsen

    Sjefredaktør

Publisert: 04.02.2010 | Utgave: 2

Et ytterligere grep for å sikre at redaksjonen er uavhengig av foreningen, er at det også er besluttet at sjefredaktø-ren ikke lenger mø-ter på sentralstyremø-tene. Grunnen er at det vil kunne virke lukkende på den frie diskusjonen på disse mø-tene hvis de risikerer å bli referert i Tidsskriftet i etterkant. For mens referatene og beslutningene i disse politiske foraene er offentlig tilgjengelige, sier det seg selv at prosessen frem til beslutningen ikke nødvendigvis skal være del av det offentlige rom.

Dette forteller oss også om en annen side ved formålsparagrafen: Når det formelle skillet mellom forening og redaksjon blir tydeliggjort, betyr det også at vi som redaksjon må finne frem til kunnskap og informasjon på samme vis som andre aktø-rer i samfunnet. Vår uavhengighet betyr at vi blir mer avhengige av tips, råd og innspill fra våre lesere. For en formålsparagraf alene skaper ikke et tidsskrift med aktuelt og godt innhold. Faktisk gjør dette at det er enda tydeligere at medlemmer og forening må ta oss i bruk, tipse oss om saker, gi oss ros og ris, sende e-post og ringe, slik at de gode og viktige sakene når oss. En uavhengig fagpresse skal sikre innsikt og dybde i fag- og samfunnsdebatter, og samtidig gi fagmiljø-ene kunnskap og identitet. Men for å få til dette er vi som uavhengig redaksjonelt organ helt avhengige av deres innspill.

Tidsskriftets formålsparagraf

Tidsskrift for Norsk Psykologforening (heretter Tidsskriftet) er heleid av Norsk Psykologforening (heretter Psykologforeningen), men er et redaksjonelt uavhengig organ som styres etter Fagpressens redaktørplakat, pressens Tekstreklameplakat og Vær Varsom-plakat, samt lov om redaksjonell fridom i media (se ellers Etiske retningslinjer).

Tidsskriftets mandat: Tidsskriftet skal formidle kunnskap, debatter og informasjon av relevans for psykologers praksis og psykologifagets utvikling. Dette gjø-res både gjennom internettportalen psykologtidsskriftet.no og den må-nedlige papirutgaven.

Tidsskriftets målgruppe: Tidsskriftet distribueres til alle medlemmer av Norsk Psykologforening, men henvender seg også til alle som søker kunnskaper om psykologi, inkludert brukergrupper, politikere og journalister/media.

Utgivers redaksjonelle mål: Tidsskriftets innhold skal reflektere Psykologforeningens til enhver tid gjeldende formålsparagraf. Dette skjer gjennom blant annet vitenskapelige artikler, reportasjer, fagformidling, debatt og kommentarstoff.

Utgivers kommersielle mål: Tidsskriftet skal drives etter ordinære og sunne forretningsmessige prinsipper. Driften finansieres primært gjennom annonseinntekter, men også inntekter fra abonnenter som ikke er medlem av Psykologforeningen, samt overføringer fra eier.

Sjefredaktø-rens stilling: Sjefredaktø-ren står fritt til, innenfor utgivers mandat, å formidle redaksjonelt stoff i henhold til sin egen overbevisning. Sjefredaktø-ren står personlig ansvarlig for alt innhold i bladet. Bladet er redigert i henhold til Fagpressens redaktørplakat og utgivers grunnsyn.