Psykologtidsskriftet

Råd til brukerne av WISC-III

Nina Strand og Nina Strand
  • Nina Strand

    journalist i Tidsskrift for Norsk psykologforening

  • Nina Strand

    journalist i Tidsskrift for Norsk psykologforening

Publisert: 31.05.2005 | Utgave: 6
  • Korriger testresultatene i tråd med klinisk skjønn, andre tester, skolekarakterer og andre kilder, som foreldre og lærere.

  • Sammenlign WISC-III-protokollen med WISC-R-protokoller fra barnet når den foreligger.

  • Bli kjent med testens sterke og svake sider og ta hensyn til dem. Utveksle erfaringer med kolleger.

  • Skaff deg engelske eller amerikanske normer for sammenligning.

  • Når du tester fremmedspråklige elever, korriger med tester som stiller lavere krav til språklig kompetanse.

  • Ved mistanke om at du tidligere har gjort gale konklusjoner, ta mappen frem igjen og kall om nødvendig barnet inn på nytt.