Du er her

Egen logo for medlemmer

Medlemskap i Psykologforeningen oppfattes av mange som et kvalitetsstempel. En egen logo til bruk for medlemmene har vært etterspurt. Nå er den her.

Publisert
1. september 2007

STOLT GENERALSEKRETÆR: Tove Beate Pedersen håper psykologene vil ta i bruk den nye medlemslogoen.

Generalsekretær Tove Beate Pedersen gleder seg over endelig å kunne presentere en egen variant av foreningens logo, til bruk for enkeltmedlemmer, og også en egen for lokalavdelinger. I utgangspunktet trodde hun ikke psykologene var så opptatt av foreningens visuelle uttrykk: – Vi er faktisk overrasket over å få så mye positiv tilbakemelding fra medlemmene på logoen og på foreningens profileringsmateriell, sier hun. – Etter hvert ble vi klar over at mange medlemmer ønsket å bruke logoen selv, for eksempel på brevark, på kontordøra, på sin hjemmeside eller sitt visittkort, og vi så behovet for en egen medlemslogo. Nå er den altså her, og kan bestilles ved å henvende seg til Psykologforeningen.

Faglig kvalitet

– Hva er bakgrunnen for medlemmenes ønske om å ta i bruk logoen?

– Når en presenterer seg med foreningens logo, innebærer det en garanti for at en er autorisert psykolog, og for at en følger de fagetiske prinsippene. Logoen borger for faglig kvalitet og profesjonalitet, og jeg tror medlemmene føler stolthet ved å bli identifisert med den.

Medlemmenes bruk av logo vil imøtekomme et uttalt behov hos klienter og pasienter, kan Pedersen fortelle. – Med jevne mellomrom får vi henvendelser fra klienter som spør om en bestemt person er medlem i Psykologforeningen. Men medlemskap i fagforening er sensitive opplysninger, og av hensyn til personvernet svarer vi ikke på slike spørsmål. Fra vår side er det derfor et ønske at medlemmene presenterer seg med medlemslogoen, sier hun.

Korrekt bruk

Markedskonsulent i Psykologforeningen, Winnie Engevold, understreker viktigheten av at en bruker riktig versjon av logoen. – Ved å sende en e-post til npfpost@psykologforeningen.no vil en få tilsendt logoen i originalversjon, en svart-hvitt-versjon og en i farger. Det er disse som skal brukes når en for eksempel bestiller visittkort eller annet materiell på et trykkeri. Det ligger ved en spesifikasjon av fargene, slik at de blir korrekte, sier hun.

Psykologforeningens logo bygger på den greske bokstaven «psi», i likhet med logoene i alle verdens psykologforeninger. Medlemmene ser ut til å like den litt sprelske norske utgaven. Noen vil kanskje assosiere den med et livsbejaende menneske, andre med et tre, i betydningen livstreet eller verdenstreet. – Logoen vår oppleves som frisk og annerledes, men også som klassisk og elegant, sier Pedersen. – Vi følte oss dristige den gangen vi valgte den, men jeg har fått mange positive kommentarer fra psykologene. Selv ser jeg den jo mye, men synes fortsatt at den er pen. Jeg vil oppfordre psykologene til å ta i bruk den nye medlemslogoen, avslutter hun.

Teksten sto på trykk første gang i Tidsskrift for Norsk psykologforening, Vol 44, nummer 9, 2007, side 1178

Kommenter denne artikkelen